30 Δεκ 2012

Εγκαρίτικα Πρωτοχρονιάτικα Κάλαντα

ΑΡΧΙΜΗΝΙΑ ΚΙ ΑΡΧΙΧΡΟΝΙΑ

1
Αρχιμηνιά κι Αρχιχρονιά
Ψηλή μου δενδρολιβανιά
Κι αρχή καλός μας χρόνος
Εκκλησιά μετ’ άγιο θρόνο
12
Κι απάνω στα βλαστάρια της
Και στα περικλωνάρια της
Πέρδικες κελαηδούσαν
Μάτια μου δεν της μιλούσαν
2
Κι αρχή που βγήκε ο Χριστός
Άγιος και Πνευματικός
Στη γη να περπατήσει
Και να μας καλοκαρδίσει
13
Δεν ήταν μόνο πέρδικες
Γαριφαλιές λεβέντικες
Μορ’ και περιστεράκια
Μάτια μου γλυκά ματάκια
3
Άγιος Βασίλης έρχεται
Και δε μας καταδέχεται
Από την Καισαρεία
Συ εισ’ αρχόντισσα κυρία
14
Κατέβηκεν η πέρδικα
Πώς περπατεί λεβέντικα
Να βρέξει το φτερό της
Μέσ’ στο δροσερό νερό της
4
Βαστά εικόνα και χαρτί
Ζαχαροκάμπιο ζυμωτή
Χαρτί και καλαμάρι
Δες και με το παλικάρι
15
Και βρέχει τον αφέντη μας
Τον Ρήγα, τον λεβέντη μας
Τον πολυχρονεμένο
Και στον κόσμο ξακουσμένο
5
Το καλαμάρι έγγραφε
Τη μοίρα του την έγγραφε
Και το χαρτί ομίλιε
Άσπρε μου χρυσέ μου ήλιε
16
Να μεγαλώσει με χαρά
Να πάει στην Αγιά Σοφιά
Και ‘κει να μεταλάβει
Με τους Τούρκους να τα βάλει
6
Βασίλη πόθεν έρχεσαι
Και δε μας καταδέχεσαι
Και πότε κατεβαίνεις
Και δε μας συντυχαίνεις
17
Μη φανταζόσαστε Τουρκιά
Πως είν’ οι Έλληνες παιδιά
Μα ‘ναι και παλικάρια
Τίγρηδες και λεοντάρια
7
Από της μάνας μ’ έρχομαι
Και ‘γω σας καταδέχομαι
Και στο σχολειό που πάω
Δε μου λένε τι να κάμω
18
Δεξιά βροντούν οι κυνηγοί
Βαθιά την έχουν την πληγή
Το γιατρικό τους στέκει
Το σπαθί και το τουφέκι
8
Κάτσε να φας κάτσε να πιεις
Κάτσε τον πόνο σου να πεις
Κάτσε να τραγουδήσεις
Και να μας καλοκαρδίσεις
19
Πες μου αν έχετε παιδιά
Που λείπουνε στη ξενιτιά
Εύχομαι να τα δείτε
Ως καλώς επιθυμείτε
9
Εγώ γράμματα μάθαινα
Και να σας πω τι πάθαινα
Τραγούδια δεν ηξέρω
Απ’ αντίκρυ μου θα σε βρω
21
Απάνω από την πόρτα σου
Είναι μια περιστέρα
Και είναι με το θέλημα
Να πούμε καλησπέρα
10
Και σαν ηξέρεις γράμματα
Πόσες φορές με κλάματα
Πες μας την Αλφαβήτα
Πως τα πέρασες τη νύχτα
22
Αν έχεις κόρη όμορφη
Βγάλ’ τη να μας κεράσει
Να στη ‘υχηθούμε όλοι μας
Να ζήσει να γεράσει
11
Χλωρό ραβδί ξερό ραβδί
Πότε στην πόρτα της να βγει
Χλωρά βλαστάρια ‘πέτα
Ροδοκόκκινη βιολέτα
20
Σ’ αυτό το σπίτι πού ‘ρθαμε
Πέτρα να μη ραΐσει
Κι ο νοικοκύρης του σπιτιού
Χρόνια πολλά να ζήσει.

1 Όπως ψάλλεται στις Εγκαρές της Νάξου (έκδοση 1- επιμέλεια: Νίκος Γ. Μπουλαξής, Δεκέμβριος 2002)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου